Da li ste se ikad zapitali, zašto za neke
nazive profesija, imamo jednu imenicu, bez obzira kom polu se profesija
pripisuje. Imamo ''sudiju'', bez obzira da li se on zvao Marija ili Marko. Put
ka rešavanju tog problema, nedavno je postavila Evropska Unija, kao jedan od uslova za ulazak
u zajednicu. U zborniku rodno- senzitivnog jezika nalazi se 2386 imenica
ženskog roda, koje se odnose na imena profesija.
Naime, Evropska Unija zahteva rodnu
ravnopravnost u jeziku iliti rodnu senzibilnost, jer nije sudija, već sudinica
Marija.
Ali,
da li smo mi morali da čekamo, da nam Evropska Unija postavi taj zahtev, i da jednako priznamo značaj
oba pola? Još od kraja sedamdesetih godina 20. veka, prvi pokreti ''ženskih grupa'' u Srbiji,
pokušale su da ženama daju mesto, koje im ravnopravno pripada. No, tek sa prvim
demokratskim promenama 2000. godine, krenuli su prvi konkretni radovi na
osnaživanju žena i njihovoj integraciji
u društvo.
Naravno,
koren ovog problema leži u društvenom i kulturnom kontekstu, i običajima koji
se tiču žena i muškaraca i njihovim odnosima. Sve se svodi na prevlast onog
superiornog(muškarac) i povinovanje onog
inferiornog(žena), što predstavlja posledicu različitih društvenih predrasuda.
Ovakve društvene konstrukcije, kao pojavu imaju seksizam u svim oblastima,
posebno u javnoj sferi.
,, Samo
18% svetskog medijskog prostora, posvećeno je ženama, rezultati su studije
analize, sprovedene u sedamdeset zemalja sveta. Trebaće 160 godina da se
dostigne 50%.'' (Blic)
Dakle, najveću ulogu u podupiranju ove pojave,
imaju mediji, kao jedni od najvažnijih činilaca u društvu, sa ulogom kreiranja
stvarnosti. Vladajuće predstave, veoma
zavise od načina reprezentovanja u medijima. Nadovezujući se na to, medijski
sadržaji jesu odraz postojeće kulture, i
upućuju na one grupe koje su dominantne.
Alarmantna situacije jeste u svim sferama
medija. Istraživanja različitih nevladinih organizacija navode, kako se žene i
dalje ogledaju kao ''nota razbribrige''. Tekstovi posvećeni njima, prepuni su
stereotipnog jezika, koje ih povezuju isključivo za brak, decu i porodicu. Takođe
se može uvideti, da je njihovo prisustvo više u fotografijama( čak 10-20% čine
žene), koje obavezno izgledaju nerealno, stvarajući opet, neki stereotip koji se
nameće društvu. Kada je reč o televizijskim emisijama, istraživanja su pokazala
da se one najčešće pojavljuju u ulogama voditeljki, a da se ređe pozivaju u
goste kada se raspravlja o ''ozbiljnim temama''.
S
druge strane, pojava interneta potpomogla je iskorenjivanju ovih pojava. Sve je
više sajtova koji se bave isključivo tematikom koje tiču samo žena. Zatim, sve
je više licenciranih magazina i časopisa, čiji sadržaji prevazilaze sterotipne
teme porodice i braka, a čitateljke uvode u ozbiljnije ženske forme. Međutim,
postavlja se pitanje, da li je bitno da postoji sve veći broj, koji će se
baviti ''ženskim pitanjima'' ili je dovoljan i mali broj onih, čiji će kvalitet
biti presudan.
Po
istraživanju Ženskog informaciono-dokumentarnog
trening centra, ''zvanična slika žene'' je: lepa, bela, heteroseksualna, urbana, a sa
druge strane dobra majka više dece, vezana za porodicu. O njihovim pravima se
pitaju muškarci, najmanje se predstavljaju u politici i ekonomiji a najviše u
subkulturi. O njima se govori kada je reč o aferama i ubistvima, gde su oštro
kritikovane i osuđivane. O njima se piše ili se pominju u svega 31% objavljenih
članaka u štampanih medija.
Postojanje snažne, emancipovane, sposobne
i obrazovane žene... bačeno je u margine društva. Ali progres je nemoguće
zaustaviti, a žene su pronašle način da to saznaju.
1 коментара:
U suštini, saglasan sam sa idejom o kojoj ti ovde govoriš. Zaista je bespredmetno da sada, u drugoj deceniji 21. veka,živimo i radimo u duhu pređašnjih društveno-političkih odnosa koji su postulirali potčinjavanje žene muškarcu i njegovu hegemoniju u odnosu na gotovo sve sfere života.
Tradicionalističko shvatanje uloge žene, koje polazi od ideje da je žena supruga i majka, ali ne dobacuje mnogo dalje odatle, je danas prevaziđeno. Odnosno, trebalo bi da bude, mada se i ovde ispoljava čuvena disharmonija između teorije i prakse.
Značaj ništenja ovakvih stavova nije samo u tome da se poboljša položaj žene. To jeste veoma važno, ali ovakav odnos može voditi ka raznim drugim problemima koji će se ispoljiti na nivou celog društva. Veliki broj dece odrasta u sredinama gde je prirodno da se majka podređuje ocu, sestra bratu itd. Preuzimanje ovakvih obrazaca može dalje implicirati stvaranje autoritarne ličnosti, odnosno pojedinca koji je naviknut da bespogovorno i nekritički sluša naređenja "odozgo", ali i da nemilosrdno gazi sve one koji su hijerarhijski ispod njega. A, upravo ovakva ličnost je kamen temeljac svakog totalitarnog režima (fašizam u Nemačkoj i Italiji, sovjetski oblik komunizma).
Međutim, mišljenja sam da glavni predmet ove borbe ne bi trebalo da bude rodna ravnopravnost na nivou gramatike. Reč je samo forma. Da bi se postigao stvarni rezultat nužno je promeniti stanje sadržine pojma. Ukratko, kada 50% sudija budu činile žene i sama leksika će se prilagoditi kako se jezik već vekovima i prilagođava. Ali ako promenimo gramatiku, a ne i ono što je označeno datom imenicom, cela priča postaje nonsens.
Постави коментар